CRIZA ECONOMICA MONDIALA, PROMOTORUL MEDIERII

Conflictul a fost definit de-a lungul timpului intr-o multitudine de forme. Disputa, neintelegere, litigiu, dezacord, diferend, divergenta sunt termeni uzuali pe care ii auzim mereu si care au legatura cu existenta unor stari conflictuale. In momentul in care are loc o ciocnire intre interesele, conceptele sau orgoliile unor persoane avem de-a face cu un conflict. Iar acest lucru se intampla extrem de des in viata de zi cu zi.

Interesul pentru mediere si profesia de mediator este in continua crestere. De la aparitia legii medierii in 2006, dar mai ales cu noile reglementari din 15 februarie 2013, toti cei interesati de aceasta modalitate de solutionare a conflictelor pe cale amiabila asteapta cu nerabdare o alternativa la justitia clasica

Fiecare parte a unui proces aflat pe rolul instantei se considera o victima a celeilalte parti, aceasta din urma fiind considerata sursa tuturor relelor din lume. Incrancenarea cu care partile unui proces lupta pentru o hotarare judecatoreasca favorabila este determinata in primul rand de imaginea pe care o are o astfel de persona despre partea adversa. Aceste procese, in general alimentate de orgolii, sunt surse continue de stres, dezamagiri si de lupte imaginare cu un „dusman” mai mult inventat decat real. Si totusi, in astfel de situatii mediatorul, in functie de pregatirea profesionala, experienta, talentul, calitatile umane ale acestuia precum si de partile cu care intra in contact si de personalitatile acestora, poate face partile sa ajunga la o intelegere.

In cele din urma, consider ca medierea este o loterie, astfel, uneori castigi, alteori pierzi. Sarcina mediatorului este de a identifica asteptarile fiecarei parti si de a incerca sa le aduca intr-un punct comun precum si de a descoperiri temerile partilor si a le intaturara pe cele nefundamentate prin facilitarea dialogului dintre ele. De cele mai multe ori, prin simplul si deja parca uitatul dialog dar mai ales prin elementarele elemente de comunicare, se genereaza solutii dintre cele mai neasteptate.

Sursa conflictului trebuie descoperita prin acumularea de informatii despre parti, prin decriptarea mesajului initial, prin transformarea acestuia si prin sintetizarea nevoilor ascunse ale acestora, iar toate aceste lucruri nu se intampla decat daca mediatorul reuseste sa castige increderea partilor.

Mediatorul nu poate ajuta la solutionarea unui conflict decat daca a inteles ce a generat acel conflict. Toate conflictele in aparenta par de nerezolvat, de aceea, medierea este o arta pe care nu oricine o poate stapanii iar cei care reusesc au ceva ce ii diferentiaza de altii: vocatia; talentul.

Medierea se adreseaza oricarui tip de conflict care poate fi solutionat prin aceasta modalitate alternativa de spargere a conflictului. Mai mult decat oricand, aceasta isi dovedeste utilitatea in contextul recesiunii economice mondiale.

Scaderea numarului de firme in contextul crizei economice mondiale, ofera o sansa atat mediatorilor, cat si agentilor economici. Legiuitorul roman introduce in legea medierii, legea nr. 192/2006, dispozitii speciale cu privire la medierea in dreptul civil dar nu introduce si in privinta dreptului comercial. Si toate acestea in conditiile in care mediul de afaceri resimte din plin nevoia unei solutii alternative de rezolvare a conflictelor.

In afaceri timpul inseamna bani iar medierea ofera solutii imediate, palpabile si concrete. Succesul sau esecul in afaceri intr-un mediu economic in permanenta schimbare, se bazeaza pe calitatea relatiilor comerciale dintre partenerii de afaceri, relatii care odata cladite trebuiesc si pastrate. Persoanele fizice si juridice pot sa isi solutioneze prin mediere neintelegerile cu bancile, societatile de asigurari si societatile de leasing, problemele cu creditorii, cu debitorii, dar si cele interne, cu proprii angajati.

De asemenea, nimic nu impiedica partile implicate in dispute, sa aleaga tot medierea chiar daca un dintre ele este o institutie publica locala sau centrala, chiar daca aceste cazuri sunt mai rare si necesita multa tenacitate, rigurozitate si rabdare.. Datorita complexitatii lumii afacerilor, in urma medierii pot aparea o multitudine de solutii la conflictele existente: esalonarea platilor, negocierea cuntumului creantei, initierea unor noi afaceri, renegocierea unor contracte etc.

In 2013, mediul de afaceri este in cautarea unor solutii inteligente pentru depasirea crizei economice mondiale actuale. Piata medierii se apropie de maturitate si in acest moment, Romania dispune de numarul de specialisti necesar desfasurarii optime a activitatii de mediere. Cei care apeleaza la mediere trebuie sa constientizeze faptul ca isi fac lor si nu altora un serviciu daca isi solutioneaza disputele prin mediere. Solutia care se poate obtine in urma procedurii de mediere este imediata,mai putin costisitoare, dar durabila si eficienta, fiind generata de catre parti si nu de catre o terta persoana. In concret, lipsa lichiditatilor a determinat si din pacate va mai determina intrarea in incapacitate de plata a multor agenti economici de la noi din tara.. Recurgerea de catre creditori la instantele de judecata pentru recuperarea acestor sume de bani este costisitoare iar rezultatele se obtin in perioade lungi de timp, chiar foarte lungi, perioade in care activitatea agentului economic poate suferi in mod iremediabil. Cu cat miza este mai mare, cu atat sansele de solutionare a divergentelor prin mediere cresc. Un potential proces avand o miza ridicata pentru o companie, poate datorita duratei si incertitudinii cu privire la rezultat sa duca chiar la falimentul companiei respective in situatia in care creanta respectiva este semnificativa pentru companie, sau poate sa afecteze grav activitatea companiei chiar daca nu o va duce spre faliment. Daca in situatii de normalitate economica existenta unor contracte in derulare cu mai multi parteneri creaza o stabilitate a veniturilor, in situatia actuala nu mai exista astfel de garantii.

Latinitatea din bagajul genetic, face ca Romania sa aiba o cultura litigioasa. Treptat, trand-ul de business, va incuraja solutionarea nelitigioasa, de tip ADR. In prezent, cei dati in judecata considera ca au mai mult de castigat in urma unui proces, in care se pot tergiversa lucrurile la infinit, deoarece acesta dureaza un numar considerabil de ani. De multe ori calculul lor este gresit pentru ca o solutie defavorabila poate sa ii scoata definitiv de pe piata, chiar daca dupa mult timp si in general cu victime colaterale.

Cei care dau in judecata, doresc sa isi recupereze cat mai rapid sumele de bani sau bunurile pe care considera ca li se cuvin. De putine ori iau in calcul medierea insa acest lucru este pe cale sa se schimbe.

In acest demers, “Asociatia Profesionala a Mediatorilor Transilvania” din Sibiu reprezinta un program curajos, prin intermediul caruia, 4 oameni, printre care ma numar si eu, Tuluc Ana Maria, Sarac – Luncasu Mircea, Covatariu Paula si Ivanov Nicolae Gabriel, si-au luat angajamentul ca vor reusi sa ajute sibienii sa-si resolve conflictele altfel decat in sala de judecata. Principalul nostru scop consta in asigurarea organizarii si exercitarii unitare in judetul Sibiu a profesiei de mediator. Totodata, “Asociatia Profesionala a Mediatorilor Transilvania” din Sibiu, isi propune sa militeze pentru un cadru organizatoric pentru mediatori, astfel incat acestia sa dispuna de conditii adecvate, de material informative si de know-how pentru practicarea acestei profesii.

Constat cu bucurie, ca avocatii incep sa recomande medierea focusandu-se pe solutii negociate in locul solutionarii in instanta. Si piata de consultanta de afaceri incepe sa fie receptiva la mediere, recomandandu-le clientilor aceasta modalitate de rezolvare a disputelor. Justitia ramane imprevizibila, greoaie si prohibitiva prin costuri, dar esentiala in anumite cazuri si complementara institutiei medierii. Un aspect pozitiv al recesiunii poate fi reorientarea mediului economic catre mediere. Se previzioneaza un „boom” al pietei medierii pe fondul prelungirii crizei economice, cultura autohtona litigioasa fiind pe cale de a se estompa. Putem afirma cu tarie, medierea este solutia inteligenta de depasire a crizei economice actuale si de reintoarcere pe drumul spre normalitate.