Mediatorul iti rezolva conflictele cu banca

Mediatorul iti rezolva conflictele cu banca / Cine ar trebui sa medieze conflictele dintre clienti si banci

 

Conflictele dintre clienti si banci fac de mult timp obiectul unei intense campanii de mediatizare, motivata de faptul ca ele decurg in cea mai mare masura din modul cum este enuntat contractul de credit (ma refer la clauze interpretative si uneori abuzive) care reglementeaza relatia contractuala stabilita intre institutia creditoare si client.

Deseori conflictul nu este generat de starea de incapacitate de plata (temporara sau chiar definitiva a clientului ) , ci de modul de aplicare a clauzelor contractuale , in special a celor ce reglementeaza modul de stabilire, calcul si aplicare a diverselor dobanzi, comisioane de administrare / gestionare credit si a altor speze sau si mai grav, de modificarea unilaterala a unor clauze contractuale, fara instiintarea scrisa a clientului si semnarea unor acte aditionale modificatoare.

Astfel de conflicte sunt – in opinia mea – mai dificil de mediat, intrucat institutia bancara se prevaleaza intotdeauna de faptul ca atat conditiile generale de creditare cat si cele speciale sunt cunoscute de catre solicitantul de credit anterior semnarii contactului de credit, ceea ce inseamna ca acesta a acceptat in cunostinta de cauza.

Pe de alta parte, conflictul generat de starea de incapacitate de plata a clientului, in principiu ar fi mai facil de mediat, intrucat legea bancara si dupa caz institutia de credit ofera clientului aflat in aceasta situatie , alternativa unei reesalonari / rescadentari sau a unei refinantari, caz in care clientul se expune unor conditii uneori mai dezavantajoase fata de cele contractate initial.

Din aceasta perspectiva succint abordata aici, consider ca mediatorul implicat in medierea conflictelor dintre clienti si banci , trebuie sa aiba abilitatea de a cunoaste bine regulile si cutumele sistemului bancar romanesc extrem de conservator, inflexibil si netransparent , precum si conditiile concrete in care a contractat clientul .

Foarte important este ca , in situatia in care partile ajung la un acord , acesta sa nu determine pentru client o situatie mai agravata sau mai dezavantajoasa decat cea in care se afla la debutul conflictului.