In tara “Lucrului Bine Facut” cine mediaza si cine instiga la haos?

dvsvs

Am pornit la drum in 2011 avand cunostinte minime despre mediere, dar speranta si vointa cat pentru zece oameni. Am infiintat la Sibiu prima structura menita sa uneasca si sa reprezinte interesele mediatorilor sibieni, pe plan local initial, deoarece mereu am considerat ca impreuna, ca entitate unita, putem fi credibili si putem demonstra buna intentie, buna organizare, competenta si randament.
La noua ani de la aparitia legii medierii in Romania, dupa ce s-au spus prea multe povești cu ceea ce este medierea și mediatorii, este momentul sa ne mobilizam si sa ne luam “medierea” inapoi, deoarece in viziunea mea, medierea ne-a fost furata. In acest moment este nevoie de un audit al medierii, de o analiza realista, clara si riguroasa a situatiei medierii si mediatorilor, de o stabilire a traiectoriei pe care vrem sa o dam medierii, toate acestea doar acceptand situatia in care este acum medierea, acceptand caracterul mercantil in care mediatorii au tradat/ vandut medierea.
Este momentul sa schimbam soarta nefericita a medierii de astazi, este momentul sa ne implicam si sa contribuim activ la ceea ce va insemna viitorul nostru ca profesionisti.
S-a dovedit ca sistemul actual de organizare a profesiei se misca foarte greu; nu exista o politica clara, nu exista o viziune comuna, mediatorii actioneaza haotic si instinctual, justificandu-si actiunile tocmai prin lipsa unui cadru comun si bine pus la punct, lipsa experientei profesionale si lipsa normelor de desfasurare a activitatii ducand la erori grave, tare pe care apoi le suportam toti cei ce avem titulatura de mediatori.
Pentru supravietuirea pe o piata libera, in care totusi mediatorii nu sunt parteneri egali ai sistemului judiciar, este timpul ca imaginea mediatorilor sa devina clara, mesajul nostru sa fie clar si raspicat, astfel incat acestia sa fie acceptati ca profesie cu identitate proprie.
Cred ca in 2015, este necesar ca profesia sa-si schimbe din temelie organizarea, deoarece acum avem experienta necesara, ne-am identificat obstacolele, punctele slabe dar mai ales punctele puternice, suntem capabili acum sa ne stabilim oportunitatile; avem puterea, efectivul si inca dorinta sa facem aceasta profesie corect, cu demnitate, cu pasiune si cu responsabilitate.
Avem nevoie de o structura bazata pe vointa larga a profesionistilor din bransa, avem voci care trebuie auzite si ascultate, avem nevoie de organisme in teritoriu capabile sa decida si sa mandateze la nivelul intregii tari persoane dispuse sa gestioneze profesia pentru ca in tara suntem si noi, mii de mediatori a caror voce este ignorata deoarece jocurile si interesele se fac doar la Bucuresti. Avem nevoie de structuri autorizate care sa ne sprijine si pe noi, cei din provincie.
Este momentul ca mediatorii sa devina parteneri ai societatii civile, intrucat privita din perspectiva sociala, medierea este un liant responsabil cu restabilirea relatiilor intre persoane, fiind procedura cea mai apropiata de principiul ‘’win – win situation”. Daca din perspectiva abordarii conflictului, instanta de judecata stabileste parghiile de stingere a acestuia, astfel ca partile trebuie sa se conformeze si sa accepte o solutie impusa, in procedura medierii, acestea din urma ajung la o solutie comun acceptata in care prin negociere directa interesele si nevoile partilor se intalnesc, gasindu-si echilibrul.
Pentru a putea realiza acest deziderat avem nevoie de sprijinul societatii civile, avem nevoie de intelegeri si colaborari cu oamenii de afaceri, de parteneriate strategice cu institutiile statului interesate , prin integrarea mediatorilor, fiindu-ne recunoscute meritele, capacitatile, si mai ales beneficiind de un statut propriu care sa ne apere interesele si sa ne promoveze.
Este momentul in care visele nostre pot deveni realitate. Este momentul sa redam medierea mediatorilor, sa ne autogospodarim profesia, sa ne redam increderea luata, sa redevenim vizibili. In 2015 modificările legale sa nu fie doar de nuanta, sa se intmple si in fapt. Avem nevoie de posibilitati efective de soluționare a conflictelor prin mediere, avem nevoie de un acord de mediere cu titlu executoriu care sa dea greutate medierii dar care sa il si responsabilizeze pe mediator, avem toate premisele si know-how-ul sa resuscitam medierea.

Sprijin si incurajez proiectul UCMR de Lege privind medierea si organizarea profesiei de mediator intrucat imi ofera o alternativa clara, un proiect concret in haosul si degringolada actuala.

Tuluc Ana Maria
Mediator
Presedintele Asociatiei Profesionale a Mediatorilor Transilvania Sibiu
Vicepreședinte UCMR
Certificare The Lord Slynn of Hadley European Law Foundation – Traineri: Paul Randolph, Monica Hanaway – 2012
Certificare Federal Mediation and Conciliation Service U.S.A.- Advanced Mediation Training- 2014.
Initiator, coordonator, participant activ in multiple proiecte de promovare a medierii la nivel national.

Sunt MEDIATOR, nu sunt psiholog, nu sunt preot, nu sfatuiesc, nu indrum, ci AJUT!

Medierea este o arta pe care nu oricine o poate stapani, iar cei care reusesc au ceva ce ii diferentiaza de altii: VOCATIA. Nu am devenit mediator pentru bani. Analizand situatia de compromis vesnic, inca de la apariția legii și până în prezent, am ajuns la trista concluzie ca multi mediatorii pe care îi cunosc, majoritatea avand VOCATIA necesara, sa fie nevoiți să isi piarda speranta, increderea, entuziasmul de la inceput, dar ce e cel mai trist este ca iubita ce le-a fost medierea, a plecat din viata lor.

Sunt MEDIATOR, nu sunt psiholog, nu sunt preot, nu sfatuiesc, nu indrum, ci AJUT!

Ador sansele, ocaziile, posibilitatile și satisfactiile pe care mi le oferă aceasta profesie, si ii multumesc zi de zi pentru toate modificarile in bine pe care le-a adus in viata mea.
Conflictul a fost definit de-a lungul timpului intr-o multitudine de forme. Disputa, neintelegere, litigiu, dezacord, diferend, divergenta sunt termeni uzuali pe care ii auzim mereu si care au legatura cu existenta unor stari conflictuale. In momentul in care are loc o ciocnire intre interesele, conceptele sau orgoliile unor persoane avem de-a face cu un conflict. Iar acest lucru se intampla extrem de des in viata de zi cu zi. Exista diferite tipuri de conflicte: conflicte intrapersonale, conflicte interpersonale, conflicte de grup, conflicte organizationale, conflicte sociale etc. Desfasurarea fiecarui conflict parcurge anumite etape cele mai importante fiind: dezacordul, confruntarea si rezolvarea. Dezacordul este faza initiala a conflictului in care partile constientizeaza ca au abordari diferite cu privire la situatia generatoare de conflict. In situatia in care acest dezacord este in imposibilitate de a fi solutionat de catre parti si nu se gaseste o solutie de compromis, imbratisata de catre toate partile implicate, se ajunge la confruntare. Aceasta poate imbraca diverse forme : de idei, verbala, fizica etc. Cei implicati sunt cei care decid formele acesteia. Rezolvarea conflictului poate sa imbrace forme amiabile sau litigioase.
Medierea este arta prin care o persoana specializata in mediere intitulata mediator, ajuta partile implicate sa transforme un conflict intr-o intelegere. Pare simplu si in acelasi timp complicat. Mediatorul ajuta partile aflate in conflict sa genereze optiuni, le face sa inteleaga ca au posibilitatea sa aleaga intre aceste optiuni pornind de la ideea ca fiecare persona are un punct de vedere diferit. Nu exista personalitati similare si in consecinta fiecare persona intelege altfel o situatie existenta. De foarte multe ori partile nu constientizeaza situatia juridica in care se afla lasandu-se orbite de propriul orgoliu. Existenta atator procese pe rolul instantelor este determinata de orgolii nemasurate si de ideea de victimizare. Fiecare parte a unui proces aflat pe rolul instantei se considera o victima a celeilalte parti, aceasta din urma fiind considerata sursa tuturor relelor din lume. Incrancenarea cu care partile unui proces lupta pentru o hotarare judecatoreasca favorabila este determinata in primul rand de imaginea pe care o are o astfel de persona despre partea adversa. Aceste procese alimentate de orgolii sunt surse continue de stres, dezamagiri si de lupte imaginare cu un „inamic” mai mult inventat decat real. Si totusi, in astfel de situatii mediatorul poate face partile sa ajunga la o intelegere? Raspunsul difera de la un mediator la altul in functie de pregatirea profesionala, experienta si calitatile umane ale acestuia precum si de partile cu care intra in contact si de personalitatile acestora. Medierea este ca un joc de noroc, uneori castigi, alteori pierzi. Pentru a avea o mediere reusita de multe ori mediatorul trebuie sa riste mizand pe analiza instantanee a personalitatilor partilor aflate in conflict, prezente la mediere. Sarcina mediatorului este de a identifica asteptarile fiecarei parti si de a incerca sa le aduca intr-un punct convergent precum si de a descoperiri temerile partilor si a le intaturara pe cele nefundamentate prin facilitarea dialogului dintre ele. Uneori, dialogul dintre parti tensioneaza si mai mult raporturile dintre ele, alteori, comunicarea genereaza solutii dintre cele mai neasteptate. Exista situatii in care, doua persoane care nu si-au mai vorbit de ani intregi, in urma unui dialog spontan supravegheat si de catre un mediator, pot sa stinga toate neintelegerile dintre ele. Cu alte cuvinte, fiecare mediere are un moment cheie, in care partile sunt in cel mai apropiat punct posibil de o solutionare amiabila. Daca mediatorul speculeaza corect acel moment se prefigureaza o intelegere intre parti. Momenul cheie trebuie „simtit”si fructificat insa aceasta aptitudine nu se dobandeste decat prin practica indelungata sau este un dat nativ.
Mediatorul nu poate ajuta la solutionarea unui conflict decat daca a inteles ce a generat acel conflict. Sursa conflictului trebuie descoperita prin acumularea de informatii despre parti iar acest lucru nu se intampla decat daca mediatorul reuseste sa castige increderea lor. Toate conflictele in aparenta par de nerezolvat insa totul depinde de fructificarea momentului cheie al medierii respective.
Rolul mediatorului începe încă de la formula de salut pe care o foloseste in momentul in care se intalneste cu potentialul client. Pentru oamenii aflati in conflict, orice element conteaza, orice gest este posibil sa fie interpretat, adevarul absolut in mediere este ca detaliile intotdeauna contează.
Fiecare om este unic în felul lui, de aceea, fiecare situatie de conflict este unica, ceea ce ma obliga pe mine, ca mediator sa revin mereu la elementele fundamentale ale medierii, ma obliga sa incadrez conflictul pe scheletul clasic al procedurii.
Plecand de la caracterul voluntar al procedurii de mediere, de la autodeterminarea partilor si la evidentierea faptului ca solutia este in ele si doar ele pot genera parghiile de dezamorsare a conflictului, ajungand la confidentialitatea procedurii, dar mai ales asigurand neutralitatea si imprtialitatea pe toata perioada procedurii, vom ajunge la final sa obtinem satisfactia mult dorita.
Personal ador medierea pentru ca restabileste conexiuni, impaca oameni, readuce respect in relatii aparent iremediabil distruse.
In profesia noastra un rol important îl joacă încrederea pe care trebuie sa reusim sa o stabilim de la prima întâlnire și până la finalizarea cazului prin interacțiunile cu părțile. Confortul emotional, increderea oferita tocmai ramanand neutru si impartial, fac ca partile sa reuseasca sa isi genereze solutii.. Este esential sa ascultam, sa intelegem, sa rezumam periodic pentru a clarifica elementele cheie in conflict, este important sa stim cand, cum si ce sa intrebam pentru a înțelege conflictul și ce anume l-a generat.
Importante pentru mediator sunt problemele și nevoile partilor, iar odata cu increderea oferita acestora, ele vor face ca discuțiile să decurgă constructiv.
In mediere trebuie să dau dovada de rabdare, de incredere, de perspicacitate, de capacitate de analiza, de atentie, de finete….. si lista poate continua. Ma intreb acum: am oare toate aceste atribute? …. Ceea ce stiu este ca am VOCATIE!

mediationTuluc Ana Maria
Mediator
Presedintele Asociatiei Profesionale a Mediatorilor Transilvania Sibiu
Vicepreședinte UCMR
Certificare The Lord Slynn of Hadley European Law Foundation – Traineri: Paul Randolph, Monica Hanaway – 2012
Certificare Federal Mediation and Conciliation Service U.S.A.- Advanced Mediation Training- 2014.
Initiator, coordonator, participant activ in multiple proiecte de promovare a medierii la nivel national.

URGENT!!!!! CURS MEDIATOR!!! 27 OCTOMBRIE – 07 NOIEMBRIE 2014

SIBIU – Curs de Formare in Profesia de Mediator organizat de Scoala de Formare in   Mediere Mugur Mitroi din Craiova. Cel mai bun pret, pentru cea mai solida baza de informatii teoretice si practice, in domeniul medierii!

Perioada cursului: 27 OCTOMBRIE – 07 NOIEMBRIE 2014
Formatori: Mugur Mitroi
Scoala de Formare in Mediere Mugur Mitroi din Craiova este certificata de organizatii de referinta din domeniul ADR: Federal Mediation and Conciliation Service, Washington DC, S.U.A. si The Lord Slynn of Hadley European Law Foundation Londra, Marea Britanie.
Colaborarea cu organizatiile internationale ADR s-a materializat in organizarea de cursuri de tehnici avansate in mediere cu participarea unor traineri recunoscuti in domeniu precum Eileen B.Hoffman, Linda I. Lazarus, Sir Henry Brooke, Paul Randolph, Spenser Hilliard.
Certificarile acordate de Federal Mediation and Conciliation Service si The Lord Slynn of Hadley European Law Foundation formatorilor scolii si cursurilor organizate de aceasta, asigura posibilitatea mediatorilor de a se autoriza atat in Europa, cat si in S.U.A., pregatirea acestora fiind acreditata la standarde internationale.
Scoala organizeaza cursuri de formare initiala a mediatorilor, autorizate de Consiliul de Mediere din Romania in baza legii nr. 192/2006 privind medierea.
Cursul cu durata de 80 de ore, se desfasoara pe parcursul a 2 saptamani si asigura pregatirea mediatorilor la standarde internationale.
Formatorii FMMM sunt certificati de furnizori de prestigiu din Europa si din SUA in domeniul medierii, cu autoritate in zona managementului de conflict.
FMMM va selecta cursantii prin evalurea acestora initiala.
Scoala de Formare in Mediere Mugur Mitroi, vine in intampinarea cursantilor cu materiale profesionale, furnizand astfel o bază solidă de informatii teoretice si practice, dezvoltand astfel o larga paleta de abilitati viitorilor profesionisti in mediere. Participantii primesc la inceputul cursului kit-ul complet ce contine:
– manualul cursantului
– formatul electronic al cursului, formularistica necesara desfășurării profesiei de
mediator,
– cartea “Ghidul Mediatorului Profesionist
– Mediere și Conflict”, cartea “Medierea, o perspectiva psihologica asupra
solutionarii conflictelor”,
– revista “Medierea – tehnica si arta”, numarul din luna in curs.

Cursul are un pronuntat caracter practic-aplicativ astfel incat la finele cursului fiecare cursant va dobandi cunostintele si deprinderile ce-l vor face apt pentru a profesa ca mediator. Metodele de lucru folosite de trainerii nostri sunt: prezentari, discutii, sesiuni de instruire si feedback, foarte multe activitati practice – jocuri de rol, studii de caz.
Asigurarea inscrierii se face prin plata unui avans de minim 1000 lei, restul urmand a se plati și în rate pana la finalizarea cursului.
– cursul se va desfasura cu o grupa de minim 5 cursanti
– taxa de examinare este inclusa in pretul cursului.

Cursantii vor beneficia dupa finalizarea cursului de promovare gratuita in paginile Revistei Medierea Tehnica Si Arta –www.mediereatehnicasiarta.ro si pe portalul –www.portalmediere.ro

Congresul al VIII-lea al Uniunii Centrelor de Mediere din Romania – „Medierea, brand de tara”

Intre 23-25 mai 2014, va avea loc in Bucuresti al VIII-lea Congres al Uniunii Centrelor de Mediere din Romania (U.C.M.R.) – federatia nationala infiintata in 2005, ce reuneste asociatii profesionale ale mediatorilor din fiecare judet al Romaniei.

Detaliile privind locatia, ordinea de zi si inscrierea sunt publicate pe www.ucmro.ro. Pentru participare nu se percepe nicio taxa, fiind insa necesara confirmarea prealabila a inregistrarii la office@starseu.eu.

Desfasurat sub denumirea “Medierea, brand de tara”, Congresul Uniunii Centrelor de Mediere din Romania pleaca de la premisa ca profesia de mediator a atins un statut stabil in societatea romaneasca si reprezinta o functie sociala esentiala. Uniunea Centrelor de Mediere din Romania isi propune sa lanseze in dezbatere necesitatea profesionalismului in dialogul social si imperativul construirii capacitatii pentru solutionarea pasnica a conflictelor, ca parte integranta indispensabila a responsabilitatii sociale.

Congresul va lansa o platforma de discutii interactive intre mediatori, pe de o parte, si invitati din domeniul media, PR si CSR. La eveniment vor fi prezente si reprezentantele Federal Mediation and Conciliation Service (Washington D.C., USA): Eileen Hoffman si Linda Lazarus.
In cuvintele ASR Principesa Margareta de Romania, prin mesajul sau catre U.C.M.R., Medierea, cea mai frageda profesie reglementata in Romania, este un exemplu cum ceva extrem de util pentru societate a luat nastere din nimic (…) Sper ca, cu ajutorul unei bune promovari a medierii, din ce in ce mai multe dispute vor fi solutionate amiabil. De asemenea, imi doresc ca, prin intermediul unor initiative profesionale, sa se ofere un exemplu cu privire la rolul pe care il joaca organizatiile profesionale in societatea romaneasca.”

In prezent, Uniunea Centrelor de Mediere din Romania isi asuma rolul unui instrument de pace sociala in cadrul comunitatii, militand pentru utilizarea medierii in solutionarea disputelor de politica publica.

Astfel, numeroase programe de diseminare a informatiilor din domeniu au fost dezvoltate, in scopul de a promova avantajele medierii ca o modalitate de a pune capat conflictelor, atat pe plan national, cat si european.

Ne-am straduit sa promovam medierea in mass-media, inclusiv prin intermediul publicatiilor de specialitate, cum ar fi revista de mediere (Medierea, Tehnica si Arta – www.mediereatehnicasiarta.ro), singura revista profesionala relevanta pentru mediere, ajunsa in anul al 4-lea de aparitie neintrerupta. Cu publicare lunara in limbile engleza si romana, revista este adresata mediatorilor, practicantilor juridici, dar si persoanelor care doresc sa se informeze cu privire la mediere. In prezent, revista este distribuita in peste 120 de loca?ii din Romania (organizatii de mediatori, instante de judecata, primarii, universitati, Institutul National al Magistraturii, Consiliul Superior al Magistraturii, Ministerul Justitiei, etc), dar si catre organizatii profesionale internationale din Europa si SUA.

Site-uri precum www.portalmediere.ro (portal web dedicat promovarii libere a mediatorilor si a asociatiilor profesionale si folosit ca baza de date relevanta) si www.medieretv.ro (site web ce prezinta exemple practice si diferite maniere de rezolvare alternativa a disputelor) au contribuit, in general, la promovarea ADR (Rezolvarea Alternativ? a Disputelor), precum si a profesionistilor particulari din domeniul medierii. Ele sunt one-stop-shop pentru public de a gasi unde, cand, cum si cu cine isi pot rezolva pe cale amiabila disputa.

In scopul unei mai bune promovari a medierii, U.C.M.R. a devenit partener în cadrul proiectului national “Caravana medierii – Medierea aproape de tine!”. Acest proiect a avut loc in toata tara timp de 24 de luni si a avut ca scop promovarea medierii ca mijloc alternativ de solutionare a litigiilor. Caravana a constat in 30 de evenimente de informare lunare pentru publicul larg, cu privire la mediere si avantajele sale. Astfel, publicul larg a accesat mijloace de cunoastere a mediatorilor locali si a aflat informatii practice privind procedura de mediere. Evenimente speciale au avut loc in 2012-2013 in Bruxelles (Belgia), in parteneriat cu Arthis – Maison Culturelle Belgo-Roumaine, in Kerkyra (Grecia), in parteneriat cu Hellenic Mediation&Arbitration Centre si in Londra (Marea Britanie), in parteneriat cu Ambasada Romaniei si The British-Romanian Chamber of Commerce, in cadrul unei campanii adresate comunitatilor romane din diaspora, dar si schimbului de bune practici si know-how cu organizatiile ADR locale.

U.C.M.R., de asemenea, a militat pentru obtinerea recunoasterii sale ca o structura nationala relevanta a rezolvarii alternative a litigiilor. Anul 2011 a fost puntea de plecare in stabilirea de parteneriate cu Institutul Diplomatic Roman si Uniunea Camerelor Bilaterale de Comert si Industrie din Romania.

In acelasi sens, U.C.M.R. si-a propus sa sprijine pregatirea la un standard ridicat a profesionistilor din cadrul organizatiilor membre, pentru a deveni un etalon de calitate, iar profesionistii sa vada in promovarea medierii o vocatie. Astfel, mediatori din cadrul Uniunii au luat parte la cursuri de dezvoltare si au primit certificari internationale de la organizatii de renume din domeniu: The Lord Slynn of Hadley European Law Foundation de la Londra si Serviciul Federal Mediere si de Conciliere, din Washington DC, Statele Unite ale Americii.

In Romania a intrat recent in vigoare reglementarea privind informarea obligatorie cu privire la avantajele medierii in mai multe domenii, anterior recurgerii la instanta de judecata. In paralel, Parlamentul European si Comisia Europeana au adoptat mai multe instrumente legislative privind rezolvarea alternativ? a disputelor in domeniul economic, business-to-business, si al protectiei consumatorului, business-to-consumer.
Astfel, cum medierea este un mijloc universal de solutionare a litigiilor, mediatorul roman este impaciuitorul care intelege ca medierea nu are frontiere, si ca ADR, pe termen lung, poate fi inteles si ca Rezolvarea “ADECVATA” a Disputelor.

sursa: ucmr.ro

“Yes we can!” devine “Yes I can!”

Am chibzuit mult pana m-am hotarat sa trec la redactarea acestui articol punand in balanta riscurile, comentariile negative  la care foarte posibil ma voi expune. In final am cedat tentatiei si a invins dorinta de a face, pentru cei interesati o succinta prezentare a devenirii mele ca mediator profesionist adaugand totodata experienta si ideile personale care au marcat succesul in aceasta profesie. Din capul locului doresc sa va asigur, de buna credinta si de faptul ca opiniile contrare, comentariile negative vor avea darul sa-mi calauzeasca pasii in viitor. Astept cu interes parerile dumneavoastra, deoarece numai prin comunicare si implicare ajungem la progres.

Asa cum este cunoscut, pentru publicul larg, medierea este un concept nou fiind preluat din legislatia altor state cu experienta in domeniu ca un model viabil de solutionare a conflictelor pe cale amiabila printr-o buna si cinstita intelegere intre parti. Datorita faptului ca termenul pare foarte cunoscut si familiar aproape ca nu exista persoana care sa recunoasca faptul ca nu stie totul despre mediere. Este lesne de observat acest lucru in momentul in care dorim sa informam partile cu privire la procedura si comportamentul in timpul medierii. In acest moment vom primi aproape invariabil replica: “… nu-i nevoie, cunosc problemele acestea …” Inainte sa fiu mediator cu acte, chiar si eu aveam impresia ca “stiam”.

Economista fiind, autodidacta si curioasa din fire m-am obligat la o permanenta pregatire in domeniul psihologiei, comportamentului oamenilor si al comunicarii. Nu putine au fost situatiile tensionate ori  conflictuale cu care m-am confruntat si pe care a trebuit sa le gestionez ori in care am fost  obligata sa ma implic ca “mediator”. Am facut lucrul acesta convinsa fiind ca trebuie sa fiu de folos celor din jur si ca nu avea cine sa o faca. Cat de bine ar fi fost atuci sa le pot spune oamenilor  “Va puteti adresa unui mediator.“

Sunt convinsa ca nu am fost singurul pseudomediator, ca poate mai sunt si in prezent lideri ori persoane cu responsabilitati care se implica in asemenea actiuni daca sunt solicitati. Mediatorul diletant din mine visa insa ca o data si o data sa faca acest lucru in mod calificat, avand atunci in plan sa urmez cursurile facultatii de psihologie. Visam ca experienta in munca cu oamenii, cunostintele asimilate in domeniul dreptului, psihologiei, al comunicarii si relationarii, al eticii si relatiei cu publicul al sociologiei sa-mi foloseasca in munca pentru solutionarea situatiilor conflictuale dintre oameni in scopul instaurarii  climatului de armonie sociala.

Foarte multi “prieteni” m-au indemnat sa renunt ca “la ce-ti trebuie”,  ca “cheltuiesi doar bani si nu te alegi cu nimic”, ca “ce-ti mai trebuie tie“, “doamne, inca un curs!?” Au fost voci pe care le-am ignorat intrucat am convingerea ca divinitatea ne da viata nu numai pentru ca sa ne simtim noi bine ci in mod deosebit pentru a fi altora de folos iar daca pentru tine nu mai are rost sa lupti trebuie sa lupti pentru altii.

Am urmat apoi cursurile pentru autorizare ca mediator organizate si conduse de FMMM, am cunoscut oameni noi, dar cel mai important este ca m-am descoperit pe mine. Consider ca viata iti ofera sanse pe care de multe ori nu le vedem, iar si de mai multe ori ajungem sa regretam ca le-am ratat.

Apreciez profesionalismul, stradania, seriozitatea si caldura de care am beneficiat din partea formatorilor de la cele doua cursuri care si-au instrainat cate putin din personalitatiile lor pentru ca eu sa ma implinesc profesional. Am invatat la aceste cursuri ca medierea este tehnica si arta intrucat aceasta profesie solicita pe de o parte precizie, rigurozitate, exactitate si minutiozitate iar pe de alta parte suplete, flexibilitate, inventivitate, talent, creativitate, spirit vizionar, daruire si respect fata de sine si fata de altii.

Pregatindu-ma in acest domeniu am devenit constienta ca medierea nu este o profesie care te “scapa” de programul rigid de 8 ore de munca sau care iti asigura satisfactii materiale ori financiatre deosebite. In aceasta profesie trebuie sa fii impins de dorinta de a te pune la dispozitia semenilor, din pasiune si din convingerea ca esti in masura sa-i ajuti sa fie mai bine pentru ei si pentru altii.

Desi legea 192/2006 nu restrictioneaza accesul in profesia de mediator pe criterii de pregatire proferionala fiind acceptate persone cu studii superioare indiferent de domeniul de pregatire, trebuie sa fim convinsi ca vor deveni adevarati profesionisti in domeniu doar cei care au inclinatii, cei care au ori isi formeaza aptitudini adecvate. Mai simplu spus cei care au vocatie pentru aceasta profesie. Cand spun vocatie ma gandesc la faptul ca profesia de mediator solicita celui care o practica o serie de aptitudini sau calitati cu care putem sa ne nastem ori sa le dobandim.

Printre aceste aptitudini, calitati sau disponibilitati imi permit sa amintesc: capacitatea de a invata, aptitudinea de a lucra cu oamenii, empatia, persuasiunea, capacitati comunicationale sau “arta de a comunica“, arta de a tacea si a asculta si nu in ultimul rand aptitudinea de a elabora si a adresa intrebari.

Toate aceste aptitudini trebuie sa caracterizeze personalitatea mediatorului de succes. Vreau sa precizez ca orice calitate, aptitudine, deprindere ori pricepere se poate forma cu o pregatire continua, daca suntem  animate  de spiritual competitiei cu noi insine.

Am deschis subiectul aptitudini nu pentru a ma lauda si nici pentru a descuraja viitorii mediatori. Cred ca e importat sa primim informatii si din partea practicianului, e important sa invatam sa lucram cu materialul clientului si imi doresc ca cei ce cocheteaza cu ideea de a deveni mediatori sa foloseasca aceste materiale pentru a-si descoperi propria vocatie. Consider ca e important sa facem o introspectie si sa vedem cate din aceste calitati sunt parte a personalitatii noastre.

Trebuie sa fim constienti ca viitorul in mediere apartine celor care dovedesc spirit indraznet, competitional dar fac totul cu pasiune, cu daruire si cu atitudine de respect.

Un vechi proverb arab spune ca „Pentru a-ti realiza visele, trebuie mai intai sa te trezesti !” Stiu, suna a status de facebook, dar nu este.

O fraza atat de scurta, care nu spune multe la prima vedere, dar are o incarcatura fantastica de adevar. Se potriveste de minune la starea medierii si a multor mediatori din Romania, care au intrat intr-o stare de adormire, intr-o stare de dezamagire si viseaza la cum ar face mediere, dar nu o fac. Probabil pentru ca asteapta ca altcineva sa le implineasca visele. Dar fiecare om are propriul sau vis si probabil fiecare om se zbate sa-si indeplineasca visul lui. Dar asa cum reiese din proverb, visele tale doar tu poti sa ti le indeplinesti, cu conditia  sa te trezesti mai intai.

Mediatorii  inca nu s-au trezit, regret sa spun asta, doar cativa s-au trezit si au inteles ce au de facut ca mediatori, adica sa puna osul la treaba. Ceilalti inca viseaza la notiuni si concepte care nu au nimic de-a face cu medierea si cu aceasta profesie.

Ma uimeste nemultumirea colegilor mei, colegi ghidati in profesie de lozinca “nu merge!”. Din punctul meu de vedere, dilema fiecaruia dintre noi ar trebui sa fie “Ce am facut eu ca sa mearga? Ce trebuie sa fac eu, ca sa mearga?”. Mediatorul trebuie sa inteleaga ca medierea este o profesie liberala, cu avantajele si dezavantajele ce o insotesc.

Acea hartie eliberata de Consiliul de Mediere atesta ca poti sa faci mediere sau sa practici ca mediator, dar in realitate mediator devii daca si practici nu doar daca ai o hartie; biroul de mediator este chiar un loc de munca, doar ca acela care te plateste, esti chiar tu. Toti isi doresc sa aiba venituri frumoase din mediere si sa poata trai din mediere, dar nu sunt dispusi sa se debaraseze sau sa renunte la vechile obiceiuri sau ocupatii.

In orice afacere reusesc cei care pot sa identifice oportunitatile care apar. Si noi trebuie sa facem acest lucru si avem oportunitatile necesare, trebuie doar sa deschidem ochii, sa ne trezim si sa le fructificam. De fiecare din noi depinde cum ne gestionam afacerea si cum fructificam oportunitatile pe care le avem.

Asa ca nu-mi ramane decat sa va spun stimati colegi, treziti-va, ca altfel vom ramane doar un nume pe un tablou la care ne uitam doar noi si veti continua sa traiti cu dezamagirea pierderii banilor investiti si in fapt veti contribui la distrugerea acestei profesii.

La momentul la care scriu acest text medierea poate fi comparata cu pomul laudat la care multi fug cu sacul doar ca situatia este mult mai simpla. Stim ca medierea este o profesie de tip liberal prin urmare ar putea fi o afacere, la fel ca toate celelalte profesii liberale. Asa cum avocatura contabilitatea, medicina, arhitectura sunt afaceri, tot asa si medierea poate fi o afacere pentru cei ce stiu sa o administreze.

Entuziasmul initial si superficial fata de mediere este dat de accesul relativ facil in corpul profesional, de conditiile sumare de autorizare,  precum si de stagiul redus de pregatire doar ca nu este suficienta parcurgerea unui curs de mediator pentru a fi un mediator de succes deoarece programul de formare ca mediator nu se termina odata cu obtinerea legitimatiei de mediator.

In timp ce corpul profesional creste in fiecare luna, pe forumurile mediatorilor dezbaterile sunt in toi, si tot mai acide, dar in birouri activitatea este destul de precara.  In acelasi timp folclorul despre mediere nu a intarziat sa apara . Va propun un joc, si va intreb cate persoane cunoasteti care au trecut pe la un notariat, pe la un medic, avocat, contabil, arhitect si cate care au trecut pe la un mediator ?  Abia cu raspunsul de la aceasta intrebare ne apropiem de realitate. Ne dam astfel seama ca numarul solicitantilor de mediere in ansamblu este direct proportional cu numarul de oameni ce au solicitat medierea cunoscuti de dumneavoastra. Slaba statistica obtinuta, tocmai de aceea propun sa nu ne deprimam cu propriile jocuri.

Pentru mine, astazi, medierea incepe sa fie o afacere. Dar pentru asta a fost si va mai fi nevoie de implicare, de studiu, de promovare, de perfectionare si de talent. In orice profesie de tip liberal profesionistul care isi face bine treaba este apreciat si solicitat, asadar primeste si onorarii consistente. Daca priviti medierea ca pe o alternativa in contextul in care s-a auzit ca se va ajunge candva, sa percem o taxa pe stampila, atunci medierea nu va fi niciodata o afacere de durata ci mai degraba o varianta pentru oportunisti.

Medierea a fost infiintata in Romania din anul 2006, iar in afara de cativa mediatori de succes, auzim despre multi teoreticieni, unii foarte buni si nu despre prea multi practicieni capabili sa stinga conflictul dintre partidele politice din Romania, daca cineva le-ar cere asta.

Recomand mediatorilor ca inainte de a intreba daca medierea este o afacere, sa incearce sa afle ce este medierea de fapt si cum functioneaza.

Medierea este privita ca fiind ”Meseria ideală”. Raționamentul celor care văd în mediere o profesie de vis este următorul: după numai câteva zeci de ore de formare, poți începe o carieră interesantă, provocatoare și bine plătită, având un program flexibil și posibilitatea de a-ți alege cazurile pe care le mediezi. Gresit! De cele mai multe ori acest raționament este apanajul celor care sunt încă în afara profesiei, dar sunt mulți care rămân cu această imagine idilică și după ce au devenit mediatori. Acestia din urma devin mediatorii dezamagiti despre  care am mai vorbit, “profesionisti” nedemni de meseria pe care ar trebui sa o respecte.

Mii de procese se deschid zilnic in instante si totusi, mediatorii inca isi asteapta clientii. Acest lucru se intampla pentru ca insusi legiuitorul a extins plajal medierii. Atata vreme cat orice alt jurist (notar, magistrat, avocat si consilier juridic) are dreptul de a informa justitiabilul asupra avantajelor medierii, nici unul nu va avea interes direct sa-l convinga pentru ca-l pierde de client sau pentru ca are o ruda, un prieten, un iubit avocat ori notar caruia il poate recomanda de client.

De aceea mediatorii vor mai astepta poate ani de zile sa se schimbe ceva dar cine se incumeta sa astepte atat in conditiile in care cheltuielile vin peste mediatorii care si-au deschis inutil birouri asa ca, va veni o zi in care nu vor mai suporta darile si vor inchide usa, definitiv. In ceea ce ma priveste, pot spune ca in prezent, in Sibiu nu se poate trai exclusiv din mediere.

Si totusi, intrebarea ramane unde se duc toti justitiabilii care au nevoie de certificatele de informare? Certificatele de informare (sau procesele verbale – dupa caz) nu reprezinta in multe din cazurile intalnite altceva decat o simpla formalitate ce trebuie indeplinita pentru a fi admisa actiunea in instanta si atunci colegul avocat-mediator informeaza clientul colegului avocat-nemediator in schimbul unui serviciu ulterior.

E foarte simplu, dar oare  cum sa afle clientul care sunt avantajele medierii, ca poate daca clientul ar fi corect informat, s-ar putea sa aleaga medierea. Doar noi, mediatorii-mediatori putem sa depunem eforturi serioase in a informa cetatenii si doar noi putem sa ne facem respectati, respectandu-ne meseria.

Oricat de greu si anevoios ar fi acest parcurs, e necesar pentru a evita ca peste putin timp sa citim in presa ca medierea in Romania este ineficienta si ca nu si-a atins tintele scontate. E tarziu sa ne lamentam acum si sa gasim vinovati; cauzele se regasesc in insasi legea medierii conceputa prost si vadit rau-intentionat coroborate cu celelalte situatii permisive ce au ingaduit reducerea totala a avantajelor ei, desfiintand totodata tacit inclusiv profesia de mediator. Cu toate piedicile insa, revin la ideea ca trebuie sa reparam ce se intampla de acum inainte si sa nu mai traim dand vina pe altii. Propun sa incercam sa gasim solutii la situatii imperfecte.

Sunt multe voci ce spun ca am ajuns o tara plina de mediatori fara clienti iar medierea, o alternativa extraordinara pentru timpurile actuale, cade intr-un derizoriu desavarsit, dar eu prefer sa fac ceva sa schimb aceasta perceptie asigurandu-ma ca fiecare client ce calca pragul biroului meu pleaca multumit si impacat cu solutia gasita pentru problema lui, deoarece doar eu si clientii mei putem promova cu succes o activitate de succes.

                                                                By Ana Maria Tuluc

10 AVANTAJE ALE MEDIERII

Legea 192 din 2006, dezvăluie avantajele societăţilor comerciale ce apeleaza la procedura medierii:
1. În cadrul procedurii de mediere soluţia de rezolvare a conflictului nu este impusă ci este negociată între cele două părţi. Fiecare parte aflată în conflict deţine procedural controlul asupra acordului final.
2. Prin introducerea în capitolul “Litigii” din contractele comerciale a unui articol care să prevadă obligativitatea parcurgerii procedurii medierii, apără părţile de pericolul de a fi implicate într-un proces în instanţă fără să fie pregătite pentru acest lucru. (Art. 2, alin. 5: «În orice convenţie ce priveşte drepturi asupra cărora părţile pot dispune, acestea pot introduce o clauză de mediere, a cărei validitate este independentă de validitatea contractului din care face parte.») Nerespectarea clauzei de mediere va antrena răspunderea contractuală a părţii care, astfel, a creat un prejudiciu, putând fi obligată la plata daunelor-interese.
3. Rezolvarea în regim confidenţial a unor probleme ce ar putea aduce atingere renumelui firmei (confidenţialitatea mediatorului, dar şi a celorlalte părţi ce se prezintă la mediere este impusă de legea 192/2006, art.32).
4. Conflictele de orice natură se pot rezolva foarte rapid;
5. Aplicarea procedurii de mediere duce la mărirea eficienţei managementului unei firme.
6. În cazul în care nu se ajunge la un acord, procesul verbal încheiat de mediator, demonstrează în instanţă parcurgerea tuturor procedurilor de rezolvare amiabilă a conflictului.
7. În cazul în care procedura medierii este accesată după începerea unui proces şi prin mediere se ajunge la un acord, taxa de timbru judiciar plătită pentru începerea procesului se restituie (art. 63 aliniatul 2 din legea 192/2006).
8. Creşterea profitului prin micşoarea cheltuielilor necesare închiderii conflictului şi prin rapiditatea cu care se face acest lucru;
9. Evitatea proceselor lungi şi costisitoare;
10. Prin mediere se poate preveni apariţia unor alte conflicte.

CRIZA ECONOMICA MONDIALA, PROMOTORUL MEDIERII

Conflictul a fost definit de-a lungul timpului intr-o multitudine de forme. Disputa, neintelegere, litigiu, dezacord, diferend, divergenta sunt termeni uzuali pe care ii auzim mereu si care au legatura cu existenta unor stari conflictuale. In momentul in care are loc o ciocnire intre interesele, conceptele sau orgoliile unor persoane avem de-a face cu un conflict. Iar acest lucru se intampla extrem de des in viata de zi cu zi.

Interesul pentru mediere si profesia de mediator este in continua crestere. De la aparitia legii medierii in 2006, dar mai ales cu noile reglementari din 15 februarie 2013, toti cei interesati de aceasta modalitate de solutionare a conflictelor pe cale amiabila asteapta cu nerabdare o alternativa la justitia clasica

Fiecare parte a unui proces aflat pe rolul instantei se considera o victima a celeilalte parti, aceasta din urma fiind considerata sursa tuturor relelor din lume. Incrancenarea cu care partile unui proces lupta pentru o hotarare judecatoreasca favorabila este determinata in primul rand de imaginea pe care o are o astfel de persona despre partea adversa. Aceste procese, in general alimentate de orgolii, sunt surse continue de stres, dezamagiri si de lupte imaginare cu un „dusman” mai mult inventat decat real. Si totusi, in astfel de situatii mediatorul, in functie de pregatirea profesionala, experienta, talentul, calitatile umane ale acestuia precum si de partile cu care intra in contact si de personalitatile acestora, poate face partile sa ajunga la o intelegere.

In cele din urma, consider ca medierea este o loterie, astfel, uneori castigi, alteori pierzi. Sarcina mediatorului este de a identifica asteptarile fiecarei parti si de a incerca sa le aduca intr-un punct comun precum si de a descoperiri temerile partilor si a le intaturara pe cele nefundamentate prin facilitarea dialogului dintre ele. De cele mai multe ori, prin simplul si deja parca uitatul dialog dar mai ales prin elementarele elemente de comunicare, se genereaza solutii dintre cele mai neasteptate.

Sursa conflictului trebuie descoperita prin acumularea de informatii despre parti, prin decriptarea mesajului initial, prin transformarea acestuia si prin sintetizarea nevoilor ascunse ale acestora, iar toate aceste lucruri nu se intampla decat daca mediatorul reuseste sa castige increderea partilor.

Mediatorul nu poate ajuta la solutionarea unui conflict decat daca a inteles ce a generat acel conflict. Toate conflictele in aparenta par de nerezolvat, de aceea, medierea este o arta pe care nu oricine o poate stapanii iar cei care reusesc au ceva ce ii diferentiaza de altii: vocatia; talentul.

Medierea se adreseaza oricarui tip de conflict care poate fi solutionat prin aceasta modalitate alternativa de spargere a conflictului. Mai mult decat oricand, aceasta isi dovedeste utilitatea in contextul recesiunii economice mondiale.

Scaderea numarului de firme in contextul crizei economice mondiale, ofera o sansa atat mediatorilor, cat si agentilor economici. Legiuitorul roman introduce in legea medierii, legea nr. 192/2006, dispozitii speciale cu privire la medierea in dreptul civil dar nu introduce si in privinta dreptului comercial. Si toate acestea in conditiile in care mediul de afaceri resimte din plin nevoia unei solutii alternative de rezolvare a conflictelor.

In afaceri timpul inseamna bani iar medierea ofera solutii imediate, palpabile si concrete. Succesul sau esecul in afaceri intr-un mediu economic in permanenta schimbare, se bazeaza pe calitatea relatiilor comerciale dintre partenerii de afaceri, relatii care odata cladite trebuiesc si pastrate. Persoanele fizice si juridice pot sa isi solutioneze prin mediere neintelegerile cu bancile, societatile de asigurari si societatile de leasing, problemele cu creditorii, cu debitorii, dar si cele interne, cu proprii angajati.

De asemenea, nimic nu impiedica partile implicate in dispute, sa aleaga tot medierea chiar daca un dintre ele este o institutie publica locala sau centrala, chiar daca aceste cazuri sunt mai rare si necesita multa tenacitate, rigurozitate si rabdare.. Datorita complexitatii lumii afacerilor, in urma medierii pot aparea o multitudine de solutii la conflictele existente: esalonarea platilor, negocierea cuntumului creantei, initierea unor noi afaceri, renegocierea unor contracte etc.

In 2013, mediul de afaceri este in cautarea unor solutii inteligente pentru depasirea crizei economice mondiale actuale. Piata medierii se apropie de maturitate si in acest moment, Romania dispune de numarul de specialisti necesar desfasurarii optime a activitatii de mediere. Cei care apeleaza la mediere trebuie sa constientizeze faptul ca isi fac lor si nu altora un serviciu daca isi solutioneaza disputele prin mediere. Solutia care se poate obtine in urma procedurii de mediere este imediata,mai putin costisitoare, dar durabila si eficienta, fiind generata de catre parti si nu de catre o terta persoana. In concret, lipsa lichiditatilor a determinat si din pacate va mai determina intrarea in incapacitate de plata a multor agenti economici de la noi din tara.. Recurgerea de catre creditori la instantele de judecata pentru recuperarea acestor sume de bani este costisitoare iar rezultatele se obtin in perioade lungi de timp, chiar foarte lungi, perioade in care activitatea agentului economic poate suferi in mod iremediabil. Cu cat miza este mai mare, cu atat sansele de solutionare a divergentelor prin mediere cresc. Un potential proces avand o miza ridicata pentru o companie, poate datorita duratei si incertitudinii cu privire la rezultat sa duca chiar la falimentul companiei respective in situatia in care creanta respectiva este semnificativa pentru companie, sau poate sa afecteze grav activitatea companiei chiar daca nu o va duce spre faliment. Daca in situatii de normalitate economica existenta unor contracte in derulare cu mai multi parteneri creaza o stabilitate a veniturilor, in situatia actuala nu mai exista astfel de garantii.

Latinitatea din bagajul genetic, face ca Romania sa aiba o cultura litigioasa. Treptat, trand-ul de business, va incuraja solutionarea nelitigioasa, de tip ADR. In prezent, cei dati in judecata considera ca au mai mult de castigat in urma unui proces, in care se pot tergiversa lucrurile la infinit, deoarece acesta dureaza un numar considerabil de ani. De multe ori calculul lor este gresit pentru ca o solutie defavorabila poate sa ii scoata definitiv de pe piata, chiar daca dupa mult timp si in general cu victime colaterale.

Cei care dau in judecata, doresc sa isi recupereze cat mai rapid sumele de bani sau bunurile pe care considera ca li se cuvin. De putine ori iau in calcul medierea insa acest lucru este pe cale sa se schimbe.

In acest demers, “Asociatia Profesionala a Mediatorilor Transilvania” din Sibiu reprezinta un program curajos, prin intermediul caruia, 4 oameni, printre care ma numar si eu, Tuluc Ana Maria, Sarac – Luncasu Mircea, Covatariu Paula si Ivanov Nicolae Gabriel, si-au luat angajamentul ca vor reusi sa ajute sibienii sa-si resolve conflictele altfel decat in sala de judecata. Principalul nostru scop consta in asigurarea organizarii si exercitarii unitare in judetul Sibiu a profesiei de mediator. Totodata, “Asociatia Profesionala a Mediatorilor Transilvania” din Sibiu, isi propune sa militeze pentru un cadru organizatoric pentru mediatori, astfel incat acestia sa dispuna de conditii adecvate, de material informative si de know-how pentru practicarea acestei profesii.

Constat cu bucurie, ca avocatii incep sa recomande medierea focusandu-se pe solutii negociate in locul solutionarii in instanta. Si piata de consultanta de afaceri incepe sa fie receptiva la mediere, recomandandu-le clientilor aceasta modalitate de rezolvare a disputelor. Justitia ramane imprevizibila, greoaie si prohibitiva prin costuri, dar esentiala in anumite cazuri si complementara institutiei medierii. Un aspect pozitiv al recesiunii poate fi reorientarea mediului economic catre mediere. Se previzioneaza un „boom” al pietei medierii pe fondul prelungirii crizei economice, cultura autohtona litigioasa fiind pe cale de a se estompa. Putem afirma cu tarie, medierea este solutia inteligenta de depasire a crizei economice actuale si de reintoarcere pe drumul spre normalitate.

DECLARATIE

Asociatia Profesionala a Mediatorilor Transilvania din Sibiu, prin presedinte Tuluc Ana Maria, subscrie prezentei declaratii:

DECLARATIE

Uniunea Centrelor de Mediere din Romania, federatie reprezentativa la nivel national in domeniul medierii, fondata in anul 2005, care reuneste asociatii profesionale ale mediatorilor din toate judetele Romaniei numarand cca 1400 de membri – mediatori autorizati, isi exprima ingrijorarea cu privire la decizia organizatorilor evenimentului ‘’Gala Excelentei in Mediere’’ de la Cluj de a introduce printre partenerii organizationali ai evenimentului asociatii profesionale afiliate UCMR fara a detine acceptul acestora in acest sens cat si acceptul federatiei din care fac parte.

Avand in vedere identitatea de principii si valori dintre asociatiile profesionale si federatia UCMR in atingerea scopului principal propus respectiv promovarea medierii ca metoda alternativa la instanta de judecata si nu numai, Uniunea Centrelor de Mediere din Romania a intiat si derulat inca de la infiintare, in parteneriat cu asociatiile profesionale membre, atat la nivel national cat si international, actiuni si evenimente de interes pentru mediatori si publicul larg, fara sa apeleze la mijloace de comunicare prin care sa creeze confuzii in transmiterea mesajelor, intentia declarata a federatiei fiind aceea de promovare a asociatiilor profesionale ce o compun, unitate in spatiul public, precum si evitarea transmiterii de informatii eronate in randul profesionistilor din mediere.

Nu in ultimul rand, Uniunea Centrelor de Mediere din Romania ureaza succes organizatorilor evenimentului dar intelege sa se delimiteze public de acesta, in consecinta adreseaza rugamintea de a se lua act de faptul ca federatia doreste sa-si pastreze identitatea proprie, solicitand organizatorilor o dezmintire in acest sens.

Cu stima,
Mugur Mitroi
Presedinte Ucmr Romania

Rodica Cociu-Anghel
Secretar General U.C.M.R.

DESCENTRALIZAREA JUDEȚEANĂ A ATRIBUȚIILOR CONSILIULUI DE MEDIERE

Punctul de vedere al „Asociației Profesionale a Mediatorilor Transilvania” din Sibiu cu privire la propunerea Uniunii Centrelor de Mediere din România
în legătură cu DESCENTRALIZAREA JUDEȚEANĂ A ATRIBUȚIILOR CONSILIULUI DE MEDIERE – transmis catre Consiliul de Mediere si Comisia consultativa a corpului profesional – 24.09.2013

„Asociația Profesionala a Mediatorilor Transilvania” din Sibiu, asociație profesională înscrisă în Registrul Național de Evidență a Organizațiilor în Domeniul Medierii, Secțiunea I,  își însușește și susține propunerea Uniunii Centrelor de Mediere din România în legătură cu descentralizarea județeană a atribuțiilor Consiliului de Mediere, deziderat de maximă necesitate desfășurării în condiții optime și cu profesionalism a profesiei de mediator pe plan local.

Astfel, prin înființarea Consiliilor de mediere județene, cu atribuții bine definite, s-ar asigura, în mod unitar:
– reprezentarea la nivel local a corpului mediatorilor în relațiile cu autoritățile și instituțiile județene, respectiv atât cu instanțele – judecătoriile locale și tribunalul județean, cât și cu instituțiile cărora le sunt aplicabile prevederile art.60.1 din Legea 115/2012 care modifică și completează Legea 192/2006 privind medierea și organizarea profesiei de mediator
– aplicarea hotărârilor Consiliului de Mediere și al planului de activități anual aprobat de acesta
– controlul modului de functionare al formelor de exercitare a profesiei de mediator conform legislației în vigoare
– consultanța la întocmirea dosarelor de autorizare
– colaborarea cu asociațiile profesionale în vederea protejării intereselor mediatorilor
– coeziunea corpului profesional al mediatorilor
– cooperarea dintre mediatorii din județ și Consiliul de Mediere, în scopul identificării celor mai bune soluții pentru buna organizare și desfășurare a profesiei de mediator.

Datorita importantei celor prezentate mai sus, „Asociațiea Profesionala a Mediatorilor Transilvania” din Sibiu vă solicită analizarea cu maximă responsabilitate a propunerii Uniunii Centrelor de Mediere din România și aplicarea acesteia în cel mai scurt timp posibil, în vederea optimizării organizaționale a profesiei de mediator și a creșterii încrederii justițiabililor în ceea ce privește medierea, ca modalitate alternativă de soluționare a disputelor.

„Asociația Profesionala a Mediatorilor Transilvania” din Sibiu
Tuluc Ana Maria
Președinte

Medierea Romaneasca: Acordul de mediere nu are caracter de titlu executoriu

Legea medierii este una dintre legile romanesti modificate si completate cel mai frecvent, functie de interesele indivizilor aflati in varfurile structurilor de tot felul. Astfel, incepand cu data de 1 august 2013, conform Ordonantei de Urgenta nr. 4/2013,  cererile de chemare in judecata vor fi sanctionate de instanta ca inadmisibile daca reclamantul (in mod special) nu va face dovada ca a efectuat informarea prealabila asupra procedurii de mediere.

Act sub semnatura privataPentru cei care nu inteleg foarte bine ce inseamna asta, va detaliez: dumneavoastra – potential justitiabil, daca doriti sa deschideti un proces impotriva celui/celor care v-au incalcat drepturile sau daca doriti pur si simplu sa divortati, sunteti obligat sa parcurgeti mai intai etapa de informare prealabila asupra procedurii de mediere, in caz contrar, cererea dumneavoastra de chemare in judecata va fi declarata ca INADMISIBILA (art.VII din OUG 4/2013).

E drept ca o paleta intreaga de conflicte s-ar putea solutiona simplu, eficient si rapid prin procedura medierii, mai ales cele din domeniul comercial si familiei, insa problema care se ridica in context este aceea privind INUTILITATEA PRACTICA A MEDIERII IN SINE in sensul ca Acordul de mediere – asa cum a fost reglementat de legiuitor – NU ARE CARACTER DE TITLU EXECUTORIU!

Acordul de Mediere – teoretic – este actul prin care partile, in urma negocierilor asistate de mediator, ajung la o intelegere reciproc avantajoasa ce are ca efect  prevenirea sau stingerea conflictului! Practic insa, Acordul de Mediere este complet lipsit de efecte juridice intrucat este asimilat inscrisului sub semnatura privata!!! Legiuitorul apreciaza ca intelegerea partilor prin Acord nu poate avea o valoare mai mare decat banalul inscris sub semnatura privata, caruia i se poate conferi forta juridica numai daca ulterior incheierii va fi supus autentificarii notariale sau consfintirii de catre instanta de judecata!!!

Asa stand lucrurile in practica, intreb: CE ROST MAI ARE MEDIEREA, DACA ACORDUL PARTILOR IN FORMA SA PURA, NU E CAPABIL SA NASCA EFECTE JURIDICE?

Un inscris sub semnatura privata poate fi incheiat si fara asistarea mediatorului in plus, in noul cod de procedura civila avem reglementata Tranzactia (art.439 si urm.)  – o alta forma de acord – care nu se deosebeste cu nimic de Acordul de Mediere.

Legea Medierii din Romania, in forma actuala, nu reprezinta altceva decat o pierdere de vreme, o piedica in calea accesului la justitie si evident o cheltuiala suplimentara pusa in sarcina justitiabilului!

Unii “intelepti” motiveaza ca mediatorii, nefiind toti de formatie juristi, ar putea incheia si semna impreuna cu partile Acorduri care ar incalca normele de drept in vigoare, controlul de legalitate impunandu-se obligatoriu! Nu acelasi lucru se intampla si in cazul Contractului de mediere incheiat intre mediator si parti  (conform art.48 din Legea 192/2006 modif.) sau a Hotararii Consiliului de Mediere (organismul administrativ al acestei noi bresle) prin care se dispune sanctiunea amenzii disciplinare impotriva mediatorului vinovat de savarsirea anumitor fapte, ambele avand caracter de TITLURI EXECUTORII!!!

“Inteleptii” juristi se afla in eroare: dumnealor nu fac deosebirea intre caracterul de Titlu Executoriu al unui inscris si INVESTIREA CU FORMULA EXECUTORIE a acestuia!!!

Titlul executoriu este inscrisul intocmit de catre organul competent, cu respectarea prevederilor legale, in virtutea caruia devine posibila punerea in executare silita a creantei pe care o constata, cu conditia ca executarea sa se circumscrie obiectului pe care acesta l-a determinat!

Exemple de titluri executorii: contractele bancare, contractele de asigurari, procesele verbale de contraventie, contractele de asistenta juridica, orice alte inscrisuri carora legea le recunoaste puterea de titlu executoriu.

Caracteristica unui act juridic de a putea fi pus in executare: Executarea silita se poate efectua numai in temeiul unei hotarari judecatoresti ori a unui alt inscris care are valoare de titlu executoriu. Titlurile executorii se executa numai daca au fost investite cu formula executorie de catre instanta de judecata, exceptie facand cele carora legea nu le impune aceasta conditie. Pe cale de consecinta, Mediatorul, in viziunea legiuitorului roman, NU este organ competent, chiar daca legea il defineste astfel iar Acordul de Mediere NU respecta prevederile legale, nefiind posibila punerea in executare!!!

Acordul de Mediere incheiat intre parti, fara a avea caracter de TITLU EXECUTORIU, arunca Medierea in DERIZORIU iar degrevarea instantelor – motivul mult invocat de promotorii legii – NU va avea loc niciodata! Cine poate avea incredere intr-o forma alternativa de solutionare a conflictelor – in speta Medierea – daca insasi actul prin care se consfinteste intelegerea partilor NU PRODUCE NICI UN FEL DE EFECTE JURIDICE? NIMENI!!!

In concluzie, Legea Medierii din Romania a fost introdusa DOAR in scopul reglementarii scolilor de formare mediatori conduse de persoane cu relatii stranse in sfera politicului si nicidecum in interesul justitiabilului care, daca va alege voluntar noua metoda, ar avea posibilitatea de a-si  solutiona conflictul eficient si rapid iar Acordul semnat ar avea forta unui Titlu Executoriu.

In strainatate, Medierea se practica cu succes chiar si in tarile in care nu a fost necesara reglementarea ei!!! Acolo, Acordul de Mediere are caracter de titlu executoriu iar justitiabilii apeleaza cu incredere la mediatori (mai ales in cauzele comerciale si in cele privitoare la divort).

Avantaje medierii sunt greu de ignorat: timp scurt de rezolvare, cheltuieli reduse, elimina stresul iar solutia este acceptata de ambele parti. Daca Acordul, prin forma si continutul sau implicit n-ar constitui o forta juridica concreta,  oamenii de afaceri nu ar alege niciodata Medierea mai ales ca disputele lor privesc incalcarea clauzelor contractuale, calitatea neconforma a bunurilor livrate sau a serviciilor prestate, situatii in care se discuta uneori si sume de milioane de euro!!!

Cireasa de pe tortul “medierii” romanesti o constituie notariatele care refuza sa autentifice o serie de Acorduri motivand tot felul de ineptii. Au ajuns pana intr-acolo incat invoca inclusiv savarsirea anumitor fapte de coruptie comise de semnatarii Acordului de Mediere, fapte la care dumnealor nu vor sa fie complici!!!??  Situatiile sunt diverse insa voi aminti in mod special scutirile la taxele auto in cazul schimbarii proprietarului masinii sau a dobandirii acesteia prin mostenire (legea fiind neinterpretabila). RAR-ul s-a inteles cu UNNP-ului (Uniunea Nationala a Notarilor Publici) si treaba merge ca unsal!!! Motivatia reala, ascunsa in spatele aberatiilor, este BANUL! Cetatenii care inca mai apeleaza la mediatori, economisesc bani, de cele mai multe ori deloc neinsemnati! BANUL este durerea cea mare notarilor, mai ales ca piata imobiliara s-a dus pe tobogan! Obisnuiti cu portmoneele burdusite in 2 ore de copy-paste, le vine greu sa se obisnuiasca si cu incasarea unor sume mai mici, rezultate din autentificari de Acorduri de Mediere! Ca notar, este inadmisibil sa invoci fapte de coruptie acolo unde legea stipuleaza clar conditii si situatii concrete. Nu aceeasi teama am observat-o la notarii nostrii care s-au dedat la autentificarea contractelor false de vanzare-cumparare imobile, improprietarind peste noapte jefuitori de toate culorile!!! Cati dintre ei au raspuns in fata justitiei pentru autentificarile lor abominabile, cu adevarat incluse in fapte de coruptie? Si daca lucrurile stau asa, de ce-ar avea notarul vreo retinere in a trimite la plimbare partile semnatare ale acordului mediere, mai ales ca pana si RAR-ul le canta in struna?

Introducerea profesiei de mediator in COR 2013, cod 243202 sau infiintarea scolilor de formare a mediatorilor conduse de cei aflati in gratiile puterii NU au stat la baza proiectului legii medierii din Romania, altfel… am avea o tara plina de mediatori inutili si muritori de foame, obligati sa-si pastreze pozitia in tabloul Consiliului de Mediere, numai conditionati de plata taxelor cocosabile impuse de imparatie!!! Ca n-au clienti, ca medierea nu functioneaza aproape deloc tocmai din cauza reglementarilor cretine, asta nu intereseaza pe nimeni atata vreme cat cei care trebuie, castiga sume imense de bani din scolarizari – in medie vreo 30.000 dolari la o tura de fraieri – rotunjindu-si averile in fiecare luna!

Pana cand Acordul de Mediere NU va avea CARACTER DE TITLU EXECUTORIU reglementat prin lege  – scopul ESENTIAL SI PRACTIC AL MEDIERII -, nu-mi ramane decat sa intreb:
LA CE FOLOS MEDIEREA IN ROMANIA?