Profesionalismul se obtine prin invatare continua!

 

Medierea ar fi functionat mult mai bine, daca toti cei implicati 100%  in  lumea virtuala ar fi tot atat de virulenti si in lumea reala.

Mi-am inceput programul de formare profesionala la  liceul “Octavian Goga” din  Sibiu, am absolvit  facultatea de Stiinte Economice din Sibiu, m-am inscris intr-un program de master din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti , acum fiind la un program de doctorat din cadrul aceleiasi Academii de Studii Economice din Bucuresti.  Sunt mediator, am absolvit cursurile FMMM, m-am autorizat si sunt un bun profesionist.

Este oare suficient? Pot spune acum, ca etapa mea de invatare s-a terminat?

Raspunsul meu este NU!

Cred ca un bun profesionist trebuie sa fie un om ce pune accent pe dezvoltarea sa continua, un bun profesionist trebuie sa-si dobandeasca recunoastere atat nationala, cat si internationala, iar calitatea serviciului oferit este direct proportionala cu dezvoltarea noastra profesionala.

Nu putem aduce plus valoare profesiei noastre decat imbunatatindu-ne mereu bagajul de cunostinte prin acumularea de informatii, prin accesarea de programe de formare continua, prin procurarea de materiale informative, prin participarea la conferinte, congrese , etc.

In ceea ce privesc conferintele, in calitatea mea de presedinta a Asociatiei Profesionale a Mediatorilor Transilvania din Sibiu, am incercat organizarea de astfel de evenimente la nivel local, dar tot mai des ma lovesc de nemultumirea colegilor mei cu privire la obligativitatea acumularii punctelor impuse de catre Consiliul de Mediere.

Medierea este in acest moment intr-un con de umbra, astfel ca foarte putini dintre noi se pot dedica acestei profesii exclusiv. Clientii sunt foarte putini, medierea este prezentata ca fiind o alternativa mai ieftinala instanta de judecata, ceea ce in perceptia clientului inseamna ca este aproape voluntara, fapt ce aduce nemultumirea colegilor mediatori, care dupa ce ca depind de un job care ii solicita 8 ore pe zi, mai trebuie sa se plimbe si prin tara sa acumuleze puncte profesionale, mai au de platit o taxa profesionala catre un consiliu care nu face nimic pentru ei, sunt oameni care au rate, copii la scoala, poate parinti de ingrijit si sa nu uitam, pe langa toate cele de mai sus, mai au de achitat si o taxa catre asociatia din care fac parte.

S-a dovedit ca sistemul actual de organizare a profesiei  se misca foarte greu; nu exista o politica clara, nu exista o viziune comuna, mediatorii  actioneaza haotic si instinctual, justificandu-si actiunile tocmai prin lipsa unui cadru comun si bine pus la punct, lipsa experientei profesionale si lipsa normelor de desfasurare a activitatii ducand la erori grave, tare pe care apoi le suportam toti cei ce avem titulatura de mediatori.

 

Avem nevoie de o  structura bazata pe vointa larga a profesionistilor din bransa, avem voci care trebuie auzite si ascultate, avem nevoie de organisme  in teritoriu capabile sa decida si sa mandateze la nivelul intregii tari persoane dispuse sa gestioneze profesia pentru ca in tara suntem si noi, mii de mediatori a caror voce este ignorata deoarece jocurile si interesele se fac doar la Bucuresti. Avem nevoie de structuri autorizate locale care sa ne sprijine si pe noi, cei din provincie, care sa ajute la cresterea eficientei profesiei.

La orizont pare sa se vada o raza de soare pentru mediatori si pentru institutia medierii. Din luna aprilie 2015 va intra în vigoare o directivă europeană care obligă consumatorii şi comercianţii să rezolve litigiile legate de achiziţiile on-line prin mediere. Sper sa fie de bun augur si sa se demonstreze a fi un prilej propice pentru practicienii care iubesc aceasta meserie.

Românii care cumpără produse defecte prin comerţul on-line vor fi obligaţi să achite 150 de lei dacă vor să facă reclamaţie. Banii vor ajunge la mediatori, care vor prelua, astfel, atribuţiile Protecţiei Consumatorilor.

Directiva impune statelor membre să implementeze platforma de soluţionare on-line a litigiilor – SOL. Aceasta va fi o mare bază de date la nivel european unde mediatorii se pot înscrie, ei fiind cei care vor soluţiona toate disputele dintre consumatori şi comercianţi sau producători la achiziţiile on-line. În prezent, dacă ai o nemulţumire, te duci la Protecţia Consumatorilor şi faci plângere.

Din aprilie, cumpărătorii nemulţumiţi pot suna un mediator la alegere sau îl pot accesa on-line, iar mediatorii vor fi obligaţi să ia legătura cu cel reclamat şi să încerce o rezolvare amiabilă a situaţiei. Iar producătorul sau comerciantul ştie că, dacă nu va rezolva la mediator, s-ar putea duce în instanţă şi să piardă. Comisia Europeană a propus pentru România o taxă undeva între 100 şi 150 de lei pentru rezolvarea plângerilor, bani care vor ajunge la mediator. Plata o poate face consumatorul care a iniţiat procedura, dar este posibil să fie obligat şi producătorul ori comerciantul să plătească, în funcţie de cum se decide la mediere. În cazul în care recunoaşte că a greşit, producătorul sau comerciantul plăteşte această sumă părţii.

În caz că reclamaţia se dovedeşte a fi neîntemeiată, plata către mediator va fi suportată de consumator”, a declarat Mugur Mitroi, membru al Consiliului de Mediere din România.

Sursa: Ziarul Ring si http://www.romaniatv.net/consumatorii-nemultumiti-de-un-produs-obligati-sa-plateasca-o-taxa-pe-reclamatie_195873.html

Tuluc Ana Maria

Mediator

Economist

Presedintele Asociatiei Profesionale a Mediatorilor Transilvania Sibiu

Vicepreședinte UCMR

Certificare The Lord Slynn of Hadley European Law Foundation – Traineri: Paul Randolph, Monica Hanaway – 2012

Certificare  Federal Mediation and Conciliation Service U.S.A.- Advanced Mediation Training- 2014. 

 Initiator, coordonator, participant activ in  multiple proiecte de promovare a medierii la nivel national.