Sunt MEDIATOR, nu sunt psiholog, nu sunt preot, nu sfatuiesc, nu indrum, ci AJUT!

Medierea este o arta pe care nu oricine o poate stapani, iar cei care reusesc au ceva ce ii diferentiaza de altii: VOCATIA. Nu am devenit mediator pentru bani. Analizand situatia de compromis vesnic, inca de la apariția legii și până în prezent, am ajuns la trista concluzie ca multi mediatorii pe care îi cunosc, majoritatea avand VOCATIA necesara, sa fie nevoiți să isi piarda speranta, increderea, entuziasmul de la inceput, dar ce e cel mai trist este ca iubita ce le-a fost medierea, a plecat din viata lor.

Sunt MEDIATOR, nu sunt psiholog, nu sunt preot, nu sfatuiesc, nu indrum, ci AJUT!

Ador sansele, ocaziile, posibilitatile și satisfactiile pe care mi le oferă aceasta profesie, si ii multumesc zi de zi pentru toate modificarile in bine pe care le-a adus in viata mea.
Conflictul a fost definit de-a lungul timpului intr-o multitudine de forme. Disputa, neintelegere, litigiu, dezacord, diferend, divergenta sunt termeni uzuali pe care ii auzim mereu si care au legatura cu existenta unor stari conflictuale. In momentul in care are loc o ciocnire intre interesele, conceptele sau orgoliile unor persoane avem de-a face cu un conflict. Iar acest lucru se intampla extrem de des in viata de zi cu zi. Exista diferite tipuri de conflicte: conflicte intrapersonale, conflicte interpersonale, conflicte de grup, conflicte organizationale, conflicte sociale etc. Desfasurarea fiecarui conflict parcurge anumite etape cele mai importante fiind: dezacordul, confruntarea si rezolvarea. Dezacordul este faza initiala a conflictului in care partile constientizeaza ca au abordari diferite cu privire la situatia generatoare de conflict. In situatia in care acest dezacord este in imposibilitate de a fi solutionat de catre parti si nu se gaseste o solutie de compromis, imbratisata de catre toate partile implicate, se ajunge la confruntare. Aceasta poate imbraca diverse forme : de idei, verbala, fizica etc. Cei implicati sunt cei care decid formele acesteia. Rezolvarea conflictului poate sa imbrace forme amiabile sau litigioase.
Medierea este arta prin care o persoana specializata in mediere intitulata mediator, ajuta partile implicate sa transforme un conflict intr-o intelegere. Pare simplu si in acelasi timp complicat. Mediatorul ajuta partile aflate in conflict sa genereze optiuni, le face sa inteleaga ca au posibilitatea sa aleaga intre aceste optiuni pornind de la ideea ca fiecare persona are un punct de vedere diferit. Nu exista personalitati similare si in consecinta fiecare persona intelege altfel o situatie existenta. De foarte multe ori partile nu constientizeaza situatia juridica in care se afla lasandu-se orbite de propriul orgoliu. Existenta atator procese pe rolul instantelor este determinata de orgolii nemasurate si de ideea de victimizare. Fiecare parte a unui proces aflat pe rolul instantei se considera o victima a celeilalte parti, aceasta din urma fiind considerata sursa tuturor relelor din lume. Incrancenarea cu care partile unui proces lupta pentru o hotarare judecatoreasca favorabila este determinata in primul rand de imaginea pe care o are o astfel de persona despre partea adversa. Aceste procese alimentate de orgolii sunt surse continue de stres, dezamagiri si de lupte imaginare cu un „inamic” mai mult inventat decat real. Si totusi, in astfel de situatii mediatorul poate face partile sa ajunga la o intelegere? Raspunsul difera de la un mediator la altul in functie de pregatirea profesionala, experienta si calitatile umane ale acestuia precum si de partile cu care intra in contact si de personalitatile acestora. Medierea este ca un joc de noroc, uneori castigi, alteori pierzi. Pentru a avea o mediere reusita de multe ori mediatorul trebuie sa riste mizand pe analiza instantanee a personalitatilor partilor aflate in conflict, prezente la mediere. Sarcina mediatorului este de a identifica asteptarile fiecarei parti si de a incerca sa le aduca intr-un punct convergent precum si de a descoperiri temerile partilor si a le intaturara pe cele nefundamentate prin facilitarea dialogului dintre ele. Uneori, dialogul dintre parti tensioneaza si mai mult raporturile dintre ele, alteori, comunicarea genereaza solutii dintre cele mai neasteptate. Exista situatii in care, doua persoane care nu si-au mai vorbit de ani intregi, in urma unui dialog spontan supravegheat si de catre un mediator, pot sa stinga toate neintelegerile dintre ele. Cu alte cuvinte, fiecare mediere are un moment cheie, in care partile sunt in cel mai apropiat punct posibil de o solutionare amiabila. Daca mediatorul speculeaza corect acel moment se prefigureaza o intelegere intre parti. Momenul cheie trebuie „simtit”si fructificat insa aceasta aptitudine nu se dobandeste decat prin practica indelungata sau este un dat nativ.
Mediatorul nu poate ajuta la solutionarea unui conflict decat daca a inteles ce a generat acel conflict. Sursa conflictului trebuie descoperita prin acumularea de informatii despre parti iar acest lucru nu se intampla decat daca mediatorul reuseste sa castige increderea lor. Toate conflictele in aparenta par de nerezolvat insa totul depinde de fructificarea momentului cheie al medierii respective.
Rolul mediatorului începe încă de la formula de salut pe care o foloseste in momentul in care se intalneste cu potentialul client. Pentru oamenii aflati in conflict, orice element conteaza, orice gest este posibil sa fie interpretat, adevarul absolut in mediere este ca detaliile intotdeauna contează.
Fiecare om este unic în felul lui, de aceea, fiecare situatie de conflict este unica, ceea ce ma obliga pe mine, ca mediator sa revin mereu la elementele fundamentale ale medierii, ma obliga sa incadrez conflictul pe scheletul clasic al procedurii.
Plecand de la caracterul voluntar al procedurii de mediere, de la autodeterminarea partilor si la evidentierea faptului ca solutia este in ele si doar ele pot genera parghiile de dezamorsare a conflictului, ajungand la confidentialitatea procedurii, dar mai ales asigurand neutralitatea si imprtialitatea pe toata perioada procedurii, vom ajunge la final sa obtinem satisfactia mult dorita.
Personal ador medierea pentru ca restabileste conexiuni, impaca oameni, readuce respect in relatii aparent iremediabil distruse.
In profesia noastra un rol important îl joacă încrederea pe care trebuie sa reusim sa o stabilim de la prima întâlnire și până la finalizarea cazului prin interacțiunile cu părțile. Confortul emotional, increderea oferita tocmai ramanand neutru si impartial, fac ca partile sa reuseasca sa isi genereze solutii.. Este esential sa ascultam, sa intelegem, sa rezumam periodic pentru a clarifica elementele cheie in conflict, este important sa stim cand, cum si ce sa intrebam pentru a înțelege conflictul și ce anume l-a generat.
Importante pentru mediator sunt problemele și nevoile partilor, iar odata cu increderea oferita acestora, ele vor face ca discuțiile să decurgă constructiv.
In mediere trebuie să dau dovada de rabdare, de incredere, de perspicacitate, de capacitate de analiza, de atentie, de finete….. si lista poate continua. Ma intreb acum: am oare toate aceste atribute? …. Ceea ce stiu este ca am VOCATIE!

mediationTuluc Ana Maria
Mediator
Presedintele Asociatiei Profesionale a Mediatorilor Transilvania Sibiu
Vicepreședinte UCMR
Certificare The Lord Slynn of Hadley European Law Foundation – Traineri: Paul Randolph, Monica Hanaway – 2012
Certificare Federal Mediation and Conciliation Service U.S.A.- Advanced Mediation Training- 2014.
Initiator, coordonator, participant activ in multiple proiecte de promovare a medierii la nivel national.